Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 20882
تاریخ انتشار : 9 دی 1391 14:36
تعداد بازدید : 2171

اخلاق انتخاباتی

چکیده پایان نامه آقای علی رضا رنجبر دانش آموخته دوره دوم علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده صدا و سیما قم با عنوان"اخلاق انتخاباتی" به راهنمایی حجت الاسلام دکتر هادی صادقی و مشاور:حجت الاسلام دکتر متقی زاده به داوری: دکتر حسن خجسته باقرزاده و حجت الاسلام میرخندان، تاریخ دفاع:91/10/7

چکیده پایان نامه آقای علی رضا رنجبر دانش آموخته دوره دوم علوم ارتباطات دانشکده صدا و سیما قم با عنوان "اخلاق انتخاباتی" به راهنمایی حجت الاسلام دکتر هادی صادقی و مشاور: حجت الاسلام دکتر متقی زاده به داوری:دکتر حسن خجسته باقرزاده و حجت الاسلام سید حمید میرخندان، تاریخ دفاع:91/10/7

چکيده فارسی:

رسانه ها در زندگي مدرن و جامعه کنوني نقش و جايگاه بي بديلي را به خود اختصاص داده و تمام شئون زندگي را در بر گرفته است به خصوص در عرصه انتخابات و تبليغات نامزدها که در اين زمينه رسانه ها مي توانند نقش مفيد وسازنده اي ايفا نمايند و موجب رونق بخشيدن به انتخابات و شورآفريني وحضور گسترده مردم در انتخابات گردند.

در ارتباطات سياسي رسانه ها واسطه اصلي بين سياست گذاران و مردم هستند و از سوي ديگر هنگامي که صحبت از آموزش و تربيت اخلاقي به ميان مي آيد توجه به سوي رسانه هاي جمعي سوق پيدا مي کند واين امر ضرورت اهتمام رسانه ها به رعايت اخلاق و همچنين ترويج اخلاق و تربيت اخلاقي جامعه را دو چندان مي کند.

هر چند ديدگاه هاي متفاوتي بين افراط و تفريط در خصوص تاثير رسانه ها بر فرهنگ و سيستم هاي اجتماعي جوامع وجود دارد اما اصل آن نه تنها انکار نگرديده بلکه مورد ترديد نيز واقع نشده است و همه کارشناسان براين موضوع که رسانه مي تواند موجب ارتقاءيا تنزل فرهنگ گردد اذعان مي نمايند.

بر مبناي نظريه مسئوليت اجتماعي رسانه ها که ذيل نظريه هاي هنجاري رسانه قرار دارد، انجام وظايف رسانه همراه با تعهداتي مي گردد که رسانه ملزم به رعايت آنها مي باشد. به عبارتي ديگر رسانه ناگزير به رعايت تعهدات و مسئوليت هايي است که در فرايند زيست اجتماعي و تعاملات خود با ديگران براي او ايجاد شده است و علت آن تاثير نوع پيام رساني به لحاظ نحوه، گستره و اشکال پوشش رسانه اي است که اين موضوع ارتباط تنگاتنگي باموفقيت يا شکست افراد، گروه ها واحزاب در جريان تبليغات انتخاباتي دارد ويا موجب بروز ناهنجاري هاي اخلاقي در زمان انتخابات مي گردد که بعد از انتخابات نيز تبديل به يک رويه در جامعه مي گردد و اين امر موجب لزوم حاکميت اصول و ارزش هاي اخلاقي در رسانه مي گردد.

اخلاق رسانه اي با ارزش ها و هنجارها سر و کار دارد و تا حد زيادي يک زمينه ارزش گذار است که به رسانه کمک مي کند تا اصول و قواعد کلي به وجود آورند تا برمبناي آن به مسئوليت اخلاقي خود که شامل تعهدات رسانه براي تامين منافع خود وموجبات بهبود رفاه جامعه است و قانون گذار به بيان وايجاد آن نپرداخته است بپردازد.

بر اساس رهيافت مربوط به رفتار ارتباطي و مفهوم سازي هاي نوين، اخلاق رسانه شامل مسئوليت هاي اخلاقي رسانه در ارتباط با خدا، خود و ديگران مي شود که در اين نوشتار مسئوليت هاي اخلاقي رسانه در زمان انتخابات در هر يک ازحوزه هاي مربوط با استفاده از نظر کارشناسان علوم ارتباطات و علوم ديني برمبناي اصول عام اخلاقي شامل ايمان ، اخلاص، امانت داري، صداقت و راستي و عدالت احصاء وبررسي وتبيين آنها با رجوع به آموزه هاي ديني انجام شده است.

کليد واژه ها: اخلاق، رسانه، انتخابات

کاربر گرامی جهت دریافت اصل پایان نامه به دانشکده صدا و سیما قم مراجعه فرمایید

 آرشیو پایان نامه های دفاع شده

ثبت شده توسط : م.ر فرزین

نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

تمامي حقوق اين سايت متعلق به دانشکده صدا و سيما قم است.